Belastingtips voor jouw thuiskantoor

door admin
52 keer bekeken
Belastingtips voor jouw thuiskantoor

Wil jij weten welke kosten voor de aanschaf van een (gebruikte) bureaustoel en andere werkbenodigdheden fiscaal aftrekbaar zijn? Wie draagt de kosten voor het thuiskantoor? En waar moet je verder rekening mee houden? Sinds de coronapandemie en de tijdelijke invoering van de verplichting om thuis te werken, werd duidelijk dat het thuiskantoor niet meer weggaat. Tegenwoordig zijn veel werkgevers over op een hybride constructie. Ook als je slechts af en toe thuiswerkt heb je goed meubilair nodig. 

Een ergonomische bureaustoel is een must en idealiter werk je ook achter een bureau dat in hoogte verstelbaar is. Natuurlijk is het extra aantrekkelijk als er fiscale voordelen te behalen zijn. Met deze belastingtips kan je wellicht een voordeel behalen. In beginsel is de vergoeding voor thuiswerken als werknemer echter belastbaar loon.  

Werkgever bureaustoel aan laten schaffen

De meest kosteneffectieve optie voor jou als werknemer is om je werkgever een bureaustoel aan te laten schaffen voor thuiswerk. Die mag je naast je werkgebruik ook privé gebruiken. Uitrustig zoals een bureaustoel is belastingvrij te schenken als werkgever. Dit wil zeggen dat de medewerker de bureaustoel niet hoeft op te geven als een voordeel ontvangen in natura. De werkgever kan flink op de kosten besparen door te kiezen voor tweedehands bureaustoelen. Dit is ook een duurzame en verantwoorde keuze. 

Onkostenvergoeding overeenkomen met werkgever

De werkgever mag de benodigde uitrusting van jouw kantoor aan huis ondersteunen door maximaal 1.500 euro beschikbaar te stellen als thuiswerkplekvergoeding. Deze vergoeding dekt onder meer de aanschaf van een bureau en bureaustoel, maar ook de kosten voor het gebruik van de eigen internetaansluiting en verwarming. Door voor tweedehands kantoormeubelen te kiezen kom je een heel eind met dit bedrag. Het valt aan te raden om contact op te nemen met HR om te kijken welke regeling jouw werkgever aanbiedt. 

Kantoor aan huis als ondernemer

Voor ondernemers met een eenmanszaak, maatschap, VOF of B.V. gelden andere fiscale regels omtrent thuiswerken. Voor de ZZP’er of freelancer is het belangrijk om te voldoen aan het zelfstandigheidscriterium en het inkomenscriterium. Bepaalde kosten zijn aftrekbaar zolang het kantoor een eigen ingang en eigen sanitaire voorzieningen heeft. Werk je aan de keukentafel? Dan voldoet jouw ‘thuiskantoor’ niet aan deze vereisten. Volgens het inkomstencriterium is het daarnaast belangrijk dat je ten minste 30% van de inkomsten vanuit deze werkruimte verdiend. 

Laat je adviseren

In de praktijk hangt het altijd van feiten en omstandigheden af welke kosten precies aftrekbaar zijn. Zeker als ondernemer valt het aan te raden om een financieel adviseur in te schakelen als je vermoed dat je te veel belasting betaald of dat er fiscale voordelen te behalen zijn.

Vergelijkbare artikelen