Rustige slaapkamer

door Jordy
173 keer bekeken
Rustige slaapkamer

Een goede nachtrust is van groot belang voor je algemene gezondheid. Daarom is het ook heel erg belangrijk dat je in je slaapkamer een rustige sfeer neer zet. Je kan soms met een paar kleine veranderingen als zorgen voor een rustige sfeer. Maar je kan het natuurlijk ook groots aanpakken. In deze blog lees je wat tips voor het creëren voor een rustige sfeer in de slaapkamer. 

Kleuren op de muur

Wanneer je neutrale tinten op de muur gebruikt zal je al snel merken dat de sfeer in de kamer meer rust uit zal gaan stralen. Bij het stylen van de kamer met accessoires zou je wat drukkere kleuren kunnen gebruiken, maar door de rustige tinten op de muur blijft de basis rustig. Neutrale tinten zorgen er vaak ook voor dat de kamer wat ruimer lijkt.

Wanneer je toch gebruik wil maken van een wat fellere kleur is de kleur blauw een kleur die vaak een rustgevende en kalmerende werking heeft. Maar daar moet je natuurlijk wel van houden.

Hou je kamer opgeruimd

Het is van belang om te zorgen voor voldoende opbergruimtes om je spullen snel en gemakkelijk op te kunnen ruimen. Deze opbergruimtes zou je makkelijk onder je bed of in een kast kunnen maken. Een opgeruimd huis is een opgeruimd hoofd wordt er altijd gezegd. Zo is het ook in een slaapkamer. Wanneer de kamer rust uitstraalt zal je veel beter uitrusten.

Hou het eenvoudig

In een slaapkamer heb je niet veel decoratie nodig. Wanneer je te veel spullen neer gaat zetten of aan de muur gaat hangen kan het al snel weer rommelig overkomen. Als je het eenvoudig houdt hoeft dat niet meteen te betekenen dat je een saaie kamer krijgt. Met een paar mooie in het oog springende accessoires geef je de ruimte de sfeer die je graag wil hebben. Zo kan je bijvoorbeeld een canvasdoek zonder frame ophangen.

Planten in je slaapkamer

Planten zijn altijd goed om neer te zetten. Ze dragen positief bij aan een goede gezondheid. Ze verhogen de luchtvochtigheid en zuiveren de lucht in je slaapkamer. Daarnaast is het rustgevend om naar planten te kijken. 

Het matras

Wanneer je een lekker bed hebt heb je de helft van je rust al gewonnen. Het is dan ook belangrijk om er voor te zorgen dat je een bed hebt dat helemaal bij jou past. De wens van het matras kan namelijk voor ieder mens anders zijn. Zo houdt de een van een lekker hard matras en de nader houdt weer van een matras waar je lekker diep in weg kan zakken. 

Bij het kiezen van een matras dat bij je past moet je rekening met je eigen lichaam houden. Naast een goed matras is een goed kussen ook erg belangrijk. Zo draagt een goed bed veel bij aan een goede nachtrust en een goede gezondheid. 

Het matras

De beste slaapkamer verlichting

Een fijne een goede verlichting draagt ook zeker zijn steentje bij aan het hebben van een goede nachtrust. Wanneer je felle lampen gebruikt verstoort dit de rust in de slaapkamer enorm. Wanneer je de verkeerde verlichting gebruikt kan het zelfs zo zijn dat het moeilijker is om in slaap te vallen.

Het is het best als je in de slaapkamer werkt met kleinere lampen. Die zet je dan neer op verschillende plaatsen in de slaapkamer. Je kan ook kiezen voor het gebruiken van een lampenkap die fel licht blokkeert. Daarmee kan je ook rustig en ontspannen in slaap komen.

Slapen en televisie

Het is niet aan te raden om een televisie in je slaapkamer neer te zetten of op te hangen. Er zitten hele grote nadelen aan wanneer je toch wel besluit een televisie in de slaapkamer toe te staan. 

Het licht dat de televisie weergeeft heeft invloed op iedereen zijn of haar biologische klok. Die wordt dan meteen in de waakstand gezet. Door het blauwe licht dat de televisie weergeeft zal je later en korter slapen, waardoor je minder uit rust.

Nog een andere reden om geen televisie op je slaapkamer neer te zetten is dat de televisie je brein activeert. Hierdoor stelt je brein het gaan slapen steeds meer uit, omdat je steeds meer benieuwd bent naar wat er verder komen gaat. 

De televisie zorgt ook voor een onregelmatig slaap patroon, want je blijft vaak langer kijken dan je in eerste instantie in gedachten had. Wanneer je in gedachten had om rond tien uur te gaan slapen zal dat als nel naar twaalf uur of nog later gaan, want het is te spannend om het vervolg te missen.

Daarnaast is je brein slim en associeert je brein de slaapkamer niet meer met slapen en uitrusten. Dit ook doordat je nachtrust door de televisie onderbroken wordt. Zo ben je nooit echt uitgerust. 

Vergelijkbare artikelen